راهنمای کامل هزینه حمل و نقل در دبی در سفر به دبی و یا زندگی در دبی

19 بهمن 1402
۰ دیدگاه
جزئیات هزینه حمل و نقل در دبی برای زندگی در دبی

همه چیز درباره هزینه حمل و نقل در دبی و روش های حمل و نقل درون شهری

برای هر شهروند دبی، حدود ۵ گردشگر به این شهر سفر می‌کنند. به همین دلیل ساختار حمل و نقل عمومی در دبی و هزینه حمل و نقل در دبی، بیشتر برای تأمین نیازهای گردشگران طراحی شده است تا برای شهروندان محلی. وضعیت حمل و نقل در دبی به راحتی قابل فهم است. زیرا شهر دبی از اندازه‌ای متوسط برخوردار است و نقشه حمل و نقل عمومی آن بسیار ساده و کاربردی است. بطور کلی، تمام جاذبه‌های گردشگری دبی تحت تأثیر سیستم حمل و نقل این شهر قرار می‌گیرند.

اگر می خواهید درباره هزینه زندگی در دبی بدانید، اینجا سری بزنید.

بنابراین پس از پیاده شدن از ایستگاه‌های اتوبوس و مترو دبی، شما به طور مستقیم در مرکز یک جاذبه گردشگری قرار می‌گیرید یا با یک پیاده‌روی کوتاه به آن می‌رسید. در این متن، قصد داریم موضوعاتی مانند نقشه مترو دبی، قیمت بلیط، هزینه‌های تاکسی و هر اطلاعات دیگری را که ممکن است درباره رفت‌وآمد در دبی نیاز داشته باشید، با جزئیات بیشتری شرح دهیم.

مواردی که می‌توان درباره حمل و نقل در دبی به آنها اشاره کرد عبارتند از:

  1. انواع روش‌های حمل و نقل:
    • اتوبوس
    • مترو
    • تاکسی
    • تاکسی دریایی
    • تاکسی هوایی
    • تاکسی خصوصی
    • خودروهای اجاره ای
  2. قیمت تاکسی: قیمت‌ها بر اساس مسافت و نوع تاکسی متفاوت است.
  3. اتوبوس و مترو در دبی:
    • سیستم اتوبوس‌های شهری و منطقه‌ای گسترده است و ایستگاه‌های زیادی در سراسر شهر و حومه دبی وجود دارد.
    • متروی دبی دارای چندین خط مترو است که تمام شهر را پوشش می‌دهد.
  4. نقشه مترو در دبی:  نقشه مترو دبی شامل تمامی خطوط، ایستگاه‌ها و ترانسفرهای ممکن است.
  5. مسیرهای اتوبوس در دبی: مسیرهای اتوبوس‌ها در شهر دبی بسیار گسترده است و از آن برای رسیدن به نقاط مختلف استفاده می‌شود.
  6. حمل و نقل با تاکسی دریایی در دبی: در دبی، تاکسی‌های دریایی برای اتصال نقاط مختلفی از شهر استفاده می‌شوند و معمولاً به عنوان یک گزینه سریع و موثر محسوب می‌شوند.

این توضیحات به شما کمک می‌کند تا با وضعیت و هزینه حمل و نقل در دبی آشنا شوید و گزینه‌های مناسب برای رفت‌وآمد خود را انتخاب کنید.

حمل و نقل با مونوریل و تراموا در دبی

در دبی، علاوه بر اتوبوس و مترو، سیستم حمل و نقل مونوریل و تراموا نیز وجود دارد:

  1. مونوریل:
مونوریا در دبی و هزینه رفت و آمد درون شهری در دبی
مونوریا در دبی و هزینه رفت و آمد درون شهری در دبی

 

    • مونوریل یک سیستم حمل و نقل قطاری بر روی ریل بلند است که بر روی سکوی بتنی یا ستون‌های خودشکن قرار دارد.
    • در دبی، مونوریل به عنوان یک گزینه سریع و موثر برای حمل و نقل در مسافت‌های کوتاه و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • ایستگاه‌های مونوریل در نقاط اصلی شهر و جاذبه‌های گردشگری مهم واقع شده‌اند.
  1. تراموا:
حمل و نقل در دبی با تراموا ها
حمل و نقل در دبی با تراموا ها

 

    • تراموا یک سیستم حمل و نقل قطاری بر روی ریل است که عموماً در خیابان‌ها حرکت می‌کند.
    • در دبی، تراموا نیز به عنوان یک گزینه حمل و نقل عمومی موثر برای اتصال نقاط مختلف شهر استفاده می‌شود.
    • ترامواها عموماً به عنوان یک انتخاب اقتصادی و محیط زیستی برای حرکت در داخل شهر مورد توجه قرار می‌گیرند.

این دو سیستم حمل و نقل، به‌طور کلی به شهروندان و گردشگران امکان می‌دهند تا به راحتی و با کمترین تأخیر از یک نقطه به نقطه دیگر در شهر دبی حرکت کنند.

مرتبط با مطلبی که می خوانید: حقایق و دانستنی های جالب زندگی و اقامت در دبی

وسعت شهر دبی چقدر است؟

قبل از موردی مانند رفت‌وآمد در دبی، بهتر است کمی به وسعت این شهر نگاهی بیندازیم. دبی، این شهر کوچک با جمعیت حدود ۳.۵ میلیون نفر است. با این وجود، سالانه نزدیک به ۱۶ میلیون نفر از سراسر جهان به دبی سفر می‌کنند. با توجه به وسعت کم این شهر، تراکم جاذبه‌های دیدنی در دبی بسیار بالاست.

وسعت شهر دبی
وسعت شهر دبی

بنابراین، اگر از پیاده‌روی طولانی لذت ببرید، می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ای حتی برای تاکسی، به راحتی به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در دبی دسترسی پیدا کنید، به‌خصوص در فصل‌هایی مانند پاییز که آب‌وهوای دلپذیری دارد، پیاده‌روی همچنان لذت‌بخش‌تر می‌شود.

وجود تنوع وسایل حمل و نقل در دبی فرصتی عالی برای تجربه کردن روش‌های حمل‌ونقل مختلف در خارج از کشور ایران با هزینه حمل و نقل در دبی، فراهم می‌کند؛ به‌ویژه اگر به تاکسی دریایی، قایق و فری علاقه‌مند باشید. بسیاری از گردشگرانی که با تورهایی مانند تور دبی ۵ شب و ۶ روز به این شهر سفر می‌کنند، فرصت کافی برای تجربه کردن تمام انواع وسایل نقلیه این شهر را خواهند داشت.

مترو دبی

امکانات مترو دبی
امکانات مترو دبی

مترو دبی به عنوان یکی از سیستم‌های حمل و نقل موثر در این شهر، مانند متروهای بسیاری از شهرهای پیشرفته، شناخته می‌شود. علاوه بر ارزان بودن بلیط‌های مترو، این وسیله نقلیه پوشش گسترده‌ای از نقاط مختلف شهر را فراهم می‌کند. متروهای دبی با داشتن تمیزی بالا و امکاناتی مانند وای‌فای، از مدرن‌ترین خطوط مترو در جهان به شمار می‌روند.

 حرکت متروهای دبی بر روی زمین، به مسافران اجازه می‌دهد تا از دید چشم‌اندازهای زیبای شهر لذت ببرند، و به دلیل سیستم تهویه سرمایشی کارآمد، هیچ‌گاه در آنها احساس گرما نخواهند کرد. هزینه حمل و نقل در دبی با مترو بسیار پایین است.

خطوط مترو دبی

مترو در دبی، سریعترین روش حمل و نقل در این شهر است. در حال حاضر، خطوط قرمز و سبز مترو در دبی به صورت عملیاتی فعال هستند. خط مترو آبی دبی نیز به زودی راه اندازی می شود و به بهره برداری می رسد. این متروها از ساعت ۰۵:۵۰ صبح تا ساعت ۲۳:۰۰ هر روز در دسترس قرار دارند، با این تفاوت که در آخر هفته‌های میلادی، یعنی پنج‌شنبه و شنبه، از ساعت ۲۳:۰۰ به بعد نیز فعالیت دارند. اما مترو در روزهای جمعه تعطیل است و از ساعت ۱۳:۳۰ به بعد شروع به کار می‌کند. هزینه حمل و نقل در دبی با مترو معمولاً بین ۳ تا ۷.۵ درهم است.

انواع واگن در مترو دبی

هر قطار در متروی دبی شامل ۵ واگن است، که ۴ تای آن به نام “واگن‌های نقره‌ای” شناخته می‌شوند و برای استفاده عموم مردم در نظر گرفته شده‌اند. یک واگن دیگر به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یکی از آنها مخصوص بانوان و کودکان بوده و دیگری با عنوان “گلدن کلاس” یا “فرست کلاس” شناخته می‌شود.

هزینه حمل و نقل در دبی و هزینه های آن
حمل و نقل در دبی و هزینه های آن

همانطور که قابل پیش‌بینی است، قیمت بلیط واگن‌های “فرست کلاس” بیشتر از سایر واگن‌ها است و این واگن از امکاناتی مانند صندلی‌های راحت‌تر و چشم‌اندازهای بهتر برخوردار است. به دلیل تفاوت در قیمت بلیط بین انواع واگن‌ها، بخش “فرست کلاس” معمولاً بهتر از سایر بخش‌ها از نظر خلوتی است. اگر بلیط بخش “گلدن کلاس” را نخریده و وارد آن شوید، ممکن است به مبلغ ۱۰۰ درهم جریمه شوید.

مرتبط با مطلبی که می خوانید: آشنایی با تمام قوانین دبی و امارات برای زندگی راحت تر

توجه: تقریباً برای استفاده از تمامی وسایل حمل و نقل در دبی، باید از کارت “نول” استفاده کنید، که مشابه کارت‌های اتوبوس یا مترو در ایران عمل می‌کند. به‌طور معمول، کارت‌های نقره‌ای محبوب‌ترین کارت‌های “نول” در دبی هستند و قیمت آن‌ها ۲۵ درهم است.

مترو، ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل در دبی

متروی دبی یکی از پرطرفدارترین و ارزان‌ترین روش‌های حمل و نقل است که تقریباً تمامی شهروندان دبی و حتی گردشگران از آن استفاده می‌کنند. قیمت پایین بلیط متروی دبی به عنوان یکی از هزینه حمل و نقل در دبی و وجود فراوان ایستگاه‌های آن در سراسر شهر باعث می‌شود که شما هم در سفر به دبی مترو را انتخاب کنید. اکنون ممکن است بپرسید که چگونه باید هزینه را پرداخت کرد؟ پاسخ واضح است: با استفاده از کارت مترو! این کارت شامل ۴ نوع می‌شود:

انواع نول کارت اعتبار ویژگی‌ها
کارت متروی نقره‌ای ۵ سال قیمت در ۱۴۰۱: ۲۵ درهم
قابلیت شارژ (۱۹ درهم شارژ می‌شود و ۶ درهم برای هزینه صدور کسر می‌شود.)
کارت متروی طلایی ۵ سال کارت VIP مترو دبی
قیمت در سال ۱۴۰۱: ۲۵ درهم. با این تفاوت که کرایه هر بلیط دو برابر کارت نقره‌ای خواهد بود.
با این کارت می‌توانید در بخش فرست کلاس واگن‌ها بنشینید و از وای فای رایگان نیز استفاده کنید.
کارت متروی قرمز ۹۰ روز مناسب استفاده یک روزه
فقط یک روز می‌توانید از این کارت استفاده کنید.
کارت متروی آبی ویژه دانشجویان و سالمندان

 

امکانات مترو دبی

قبل‌تر به امکان استفاده از وای‌فای در مترو دبی اشاره کردیم؛ اما امکانات و هزینه حمل و نقل در دبی فقط به اینترنت محدود نیست. هر ایستگاه مترو دارای تلفن اضطراری برای تماس با نیروهای امدادی است. ضمن اینکه تمام ایستگاه‌های آن از آسانسور و تسهیلات افراد معلول برخوردار هستند. بیش از ۳ هزار دوربین مداربسته در مترو دبی وجود دارد و نیرو‌های امنیتی دائماً آن را چک می‌کنند؛ بنابراین امنیت بالایی در مترو دبی حاکم است. همچنین به دلیل رفت‌وآمد بی‌شمار گردشگران خارجی، تابلو‌های راهنمای بسیاری در آن تعبیه شده تا راه را گم نکنید. البته ذکر این نکته بد نیست که حتی اگر با جملات پرکاربرد در سفر به دبی هم آشنا نباشید، می‌توانید فقط با نام‌بردن مقصدتان از راهنمایی کارکنان مترو دبی بهره‌مند شوید.

نقشه مترو دبی
نقشه خطوط متروی دبی و ایستاگاه های مترو در دبی
نقشه خطوط متروی دبی و ایستاگاه های مترو در دبی

در حال حاضر، دبی فقط دو خط مترو دارد که این خطوط با رنگ‌های سبز و قرمز مشخص شده‌اند. خطوط سبز همان‌طور که در نقشه مترو دبی مشاهده می‌کنید، دارای ۲۰ ایستگاه (از منطقه اتصالات تا دبی) و خطوط قرمز دارای ۲۹ ایستگاه (از الرشیدیه تا جبل علی) هستند که دو ایستگاه میدان اتحاد دبی و خالد بن ولید در این دو خط مشترک هستند. اگر قصد تجربه تفریحات دبی و بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری را دارید، موارد زیر را به خاطر بسپارید؛ زیرا کمترین فاصله را با مترو دبی دارند:

پارک زعبیل

 این پارک دارای جاذبه‌های بسیاری از جمله قاب دبی است و از طریق خط قرمز مترو و ایستگاه ماکس فشن به آسانی دردسترس خواهد بود.

مرکز تجارت جهانی دبی

مرکز تجارت جهانی صاحب چند نمایشگاه مهم است که مراسم‌های مختلفی در آن انجام می‌شود. با سوار شدن در خط قرمز و پیاده شدن در ایستگاه الراس می‌توانید به آن سفر کنید.

برج خلیفه و دبی مال
اتوبوس مخصوص ایستگاه دبی مال و برج خلیفه
اتوبوس مخصوص ایستگاه دبی مال و برج خلیفه

برای رسیدن به بلند‌ترین ساختمان دنیا و بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان نیز باید در خط قرمز مترو دبی سفر کنید و در ایستگاه برج خلیفه پیاده شوید.

مرکز خرید امارات مال

یکی دیگر از مراکز خرید بزرگ در دبی، امارات مال است که در نقشه مترو دبی، یک ایستگاه با نام آن دیده می‌شود.

منطقه تاریخی الفهیدی

اگر به جست‌وجوی مناطق تاریخی دبی علاقه‌مند باشید، می‌توانید از طریق خط سبز مترو دبی و ایستگاه شرف دی جی به این منطقه بروید.

نکات مهم در استفاده از مترو دبی
  1. هر فرد باید یک کارت مترو (نول کارت) داشته باشد و دو فرد نمی‌توانند به صورت همزمان از یک کارت استفاده کنند.
  2. کشیدن سیگار و آوردن حیوانات به مترو ممنوع است
  3. ورود به واگن بانوان یا واگن‌های VIP بدون داشتن کارت طلایی مترو ممنوع است.
  4. کشیدن ترمز اضطراری قطار و سایر موارد ممنوعه گفته شده جریمه‌های سنگینی از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ درهم دارند.
ساعات کاری مترو دبی
  • شنبه تا پنجشنبه: ۷:۰۰ تا ۲۳:۰۰
  • جمعه‌ها: ۱۰:۰۰ تا ۲۳:۰۰

تراموا در دبی

ایستگاه های تراموا در دبی
ایستگاه های تراموا در دبی

ترامواهای دبی یکی از امن‌ترین وسایل نقلیه عمومی در شهر هستند که از لحاظ مختلف به مترو شباهت دارند. گرچه اولین تراموای آسیا در هند ساخته شد،؛ اما تراموای دبی اولین تراموای مدرن در این قاره به‌شمار می‌رود و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؛ هزینه حمل و نقل در دبی با تراموا اندکی بیشتر از مترو است.

نخست اینکه مانند متروی دبی، سه واگن مجزا دارد: یکی برای کودکان و بانوان، دیگری واگن عمومی و سومی، واگن فرست کلاس. در واگن فرست کلاس ترامواهای دبی روکش صندلی‌ها چرمی است و نمای بهتری از شهر در آن مشخص است.

ایستگاه های تراموای دبی

تراموا به عنوان یکی از روش‌های ارزان حمل و نقل در دبی شناخته می‌شود. این نوع حمل و نقل شهری با واگن‌های برقی بر روی ریل‌های مخصوصی حرکت می‌کند. با استفاده از تراموای دبی، می‌توان به راحتی از مناطق مهم دبی مانند مارینا، مراکز خرید و متروی دبی بهره‌مند شد. در زیر ایستگاه‌های توقف این تراموا را مشاهده می‌کنید:

  1. جمیرا بیچ رزیدنس ۱ (اقامتگاه ساحلی)
  2. جمیرا بیچ رزیدنس ۲
  3. برج‌های دریاچه جمیرا دبی (دسترسی به متروی دبی)
  4. مرکز خرید مارینا مال دبی
  5. مارینا دبی (دسترسی به متروی دبی)
  6. برج‌های مارینا دبی
  7. Mina Al Seyahi
  8. media city dubai
  9. پالم جمیرا (دسترسی به مونوریل پالم دبی)

مرتبط با مطلبی که می خوانید: شاید قیمت های املاک دبی در پالم جمیرا برایتان جالب باشد. پس مقاله قیمت ویلا در پالم جمیرا را بخوانید.

  1. Knowledge Village
  2. منطقه الصفوح دبی

ترامواهای دبی از نظر شیوه پرداخت، امکانات (مثل داشتن وای‌فای) و… مانند متروها هستند؛ اما بزرگ‌ترین تفاوت‌شان در تعداد ایستگاه‌ها و پوشش مناطق شهری خلاصه می‌شود. به طور دقیق‌تر تنها ۱۱ ایستگاه تراموا در دبی وجود دارد که اغلب در مناطق توریستی و توسعه‌یافته‌ای چون دبی مارینا، جمیرا و الصفوح دیده می‌شود.

قیمت بلیط تراموا در دبی

اگرچه تراموا نیز مثل بسیاری از وسایل نقلیه عمومی در دبی، به‌غیر از نول کارت، بلیط دیگری قبول نمی‌کند، اما به عنوان هزینه حمل و نقل در دبی، نوع محاسبه هزینه آن نسبت به سایر وسایل نقلیه متفاوت است. با هر بار استفاده از تراموای دبی، سه درهم از اعتبار نول کارت شما کسر می‌شود و این قیمت کاملاً ثابت است و ربطی به طولانی یا کوتاه بودن مسیر سفر شما ندارد؛ این در حالی است که قیمت مترو، اتوبوس و تاکسی دبی برحسب مسافتی که طی می‌کنید، تغییر می‌کند.

استفاده از تاکسی در دبی

استفاده از تاکسی در دبی برای حمل و نقل
استفاده از تاکسی در دبی برای حمل و نقل

تاکسی دبی، از دیگر روش‌های حمل و نقل در دبی، یعنی اتوبوس و مترو، بیشتر است؛ با این حال، تاکسی سریع‌تر شما را به مقصد می‌رساند و امکان گرفتن آن به شیوه‌های مختلف وجود دارد. تاکسی‌های دبی دارای تاکسی‌متر هستند و هزینه حمل و نقل در دبی با تاکسی، براساس آن محاسبه می‌شود. همچنین اکثر راننده‌ها به زبان انگلیسی آشنا هستند تا مسافران نگرانی از بابت ارتباط نداشته باشند.

نام تاکسی رنگ شماره تماس
تاکسی عربیا سبز ۰۴ ۲۰۸۰ ۸۰۸
تاکسی کارز آبی ۹۷۱-۴-۲۶۹۳۳۴۴
تاکسی دبی قرمز ۰۴ ۲۰۸۰ ۸۰۸
تاکسی ملی زرد ۶۰۰ ۵۴۳۳۲۲
تاکسی مترو نارنجی ۰۴ ۲۶۷ ۳۲۲۲
تاکسی ویژه بانوان صورتی ۰۴ ۲۰۸۰ ۸۰۸

 

تاکسی‌های پرنده در دبی
طرح تاکسی پرنده در دبی
طرح تاکسی پرنده در دبی

مطمئناً جالب است بدانید که پروژه تاکسی‌های پرنده در دبی در حال انجام است و این امکان را به شما می‌دهد تا به صورت هوایی به مقصد خود برسید. این تاکسی‌ها در واقع هواپیماهای کوچکی هستند که توانایی طی کردن مسافتی تا ۳۰ مایل را دارند، یا به عبارتی حداکثر ۳۰ دقیقه زمان پرواز را دارند.

نکات مهم در استفاده از تاکسی در دبی
  1. در صورت عدم یافتن ایستگاه تاکسی در مسیر خود، می‌توانید درخواست خود را به صورت تلفنی ثبت کنید.
  2. هر تاکسی دارای یک رنگ خاص است که به شرکت تاکسیرانی مربوط می‌شود. معمولاً این رنگ در سقف تاکسی‌ها به چشم می‌آید و با یکدیگر تمایز دارند.
  3. برای پرداخت هزینه کرایه تاکسی به عنوان هزینه حمل و نقل در دبی، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. از جمله پرداخت نقدی، استفاده از نول کارت شخصی خود و یا از طریق برنامه‌های اینترنتی سفارش داده شده که پرداخت آنلاین را امکان‌پذیر می‌سازند.
هزینه حمل و نقل در دبی با تاکسی
رفت و آمد در دبی با تاکسی مخصوص بانوان
رفت و آمد در دبی با تاکسی مخصوص بانوان

با توجه به قیمت تاکسی در دبی، متوجه می‌شویم که برای انجام تمام سفرهای خود با این وسیله نقلیه، حداقل باید روزانه میان ۷۰ تا چند صد درهم برای هزینه کرایه تاکسی در نظر گرفت؛ به همین دلیل، در صورتی که در تورهایی مانند تور دبی ۷ شب و ۸ روز ثبت‌نام کرده‌اید و قصد دارید مدت طولانی‌تری در این شهر بمانید، بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید تا هزینه حمل و نقل در دبی برای شما به طور غیر معقول افزایش نیابد.

مسافران با داشتن نول کارت، می‌توانند هزینه کرایه تاکسی خود را پرداخت کنند؛ اما هزینه کرایه تاکسی در دبی از سایر وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و تراموا بیشتر است و همچنین الگوی پرداخت آن متفاوت است.

تاکسی آنلاین در دبی
تاکسی آنلاین در دبی یا اوبر برای رفت و آمد و حمل و نقل در دبی
تاکسی آنلاین در دبی یا اوبر برای رفت و آمد و حمل و نقل

همان‌طور که اشاره شد، یکی از مزایای حمل و نقل با تاکسی در دبی، وجود شیوه‌های مختلف برای سفارش آن است. یکی از راه‌های ساده‌تر برای این کار استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی در دبی است که این اپلیکیشن‌ها به شما امکان می‌دهند به صورت کاملاً آنلاین درخواست خود را ثبت کنید. (مانند سرویس‌های اسنپ و تپسی در ایران) از جمله بهترین برنامه‌های تاکسی در دبی می‌توان به اوبر و Careem اشاره کرد

اتوبوس در دبی

هزینه حمل و نقل در دبی با اتوبوس
هزینه حمل و نقل در دبی با اتوبوس

اتوبوس، یکی از رایج‌ترین وسایل نقلیه در جهان است که در بسیاری از شهرها استفاده می‌شود. در دبی نیز این وسیله نقلیه به عنوان یکی از مهم‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی شناخته می‌شود. دبی دارای یک ناوگان بزرگ اتوبوس با بیش از ۱۵۰۰ واحد اتوبوس در ۴ نوع مختلف است که ۸۲ درصد از مساحت شهری را پوشش می‌دهد.

این شبکه اتوبوس شامل ۱۱۹ خط داخلی است، که ۳۵ خط از آن‌ها به ایستگاه‌های متروی دبی وصل می‌شوند، ۱۲ خط به سایر بخش‌های امارات مانند شارجه و دیگر شهرها می‌رسند و ۸ خط دارای لاین‌های ویژه و پرسرعت هستند. بیش از ۳۶۹ هزار نفر به طور روزانه از اتوبوس‌های عمومی در دبی استفاده می‌کنند. هزینه حمل و نقل در دبی با اتوبوس‌های دبی متفاوت بوده و بسته به نوع نول کارت و منطقه تردد، میان ۳ تا ۱۵ درهم متغیر است.

نقشه اتوبوس رانی دبی برای حمل و نقل عمومی
نقشه اتوبوس رانی دبی برای حمل و نقل عمومی

لازم به ذکر است که در صورت استفاده از اتوبوس‌های “دبی آر تی ای” (Dubai Rta) برای سفر به شارجه، قیمت بلیط ۱۰ درهم است؛ اما در صورت استفاده از اتوبوس‌های “شارجه آر تی ای” (Sharjah Rta)، این مبلغ به ۱۵ درهم افزایش می‌یابد.

راهنمای حمل و نقل آبی در دبی

اتوبوس های دریایی در دبی برای حمل و نقل در دبی
اتوبوس های دریایی در دبی برای حمل و نقل در دبی

برای تجربه‌ی یک سفر جالب و خاطره‌انگیز در دبی، بهتر است هنگام بازدید از جزایر و سواحل این شهر از وسایل حمل و نقل دریایی استفاده کنید. در این راستا، سه روش مختلف وجود دارد که عبارتند از:

  1. تاکسی آبی: این تاکسی‌ها دو مسیر اصلی دارند: از اسکله ابرا به بازار قدیمی دیره و از بازار قدیمی دیره به منطقه السبخه، و ظرفیت آن‌ها حداکثر ۲۰ نفر است.
  2. اتوبوس آبی: این اتوبوس‌ها هم قابلیت حرکت در خشکی و هم در دریا را دارند و برای رفت و آمد به سواحل مارینا اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. هزینه حمل و نقل در دبی با اتوبوس آبی از تاکسی آبی کمتر است.
  3. قایقرانی با قایق‌های چوبی، بلم و ابراس (ABRAS)، و همچنین کشتی‌ها.

حمل و نقل عمومی در آب‌های دبی

حمل و نقل در آب‌ها، کانال‌ها و رودخانه‌ها، علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین روش‌های حمل و نقل در دبی است و دارای برنامه هزینه حمل و نقل در دبی به صورت متفاوت است، برای بسیاری از افراد نوعی تفریح نیز به حساب می‌آید. اگر هدف شما از سفر به دبی لذت بردن از چشم‌اندازهای شهری و سواحل آن است، این روش به شما امکان دسترسی به بسیاری از بهترین نقاط این شهر را می‌دهد.

حمل و نقل عمومی در آب‌های دبی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به جزئیات هریک خواهیم پرداخت. برای آگاهی از آخرین اخبار مربوط به انواع حمل و نقل عمومی در دبی، می‌توانید به سایت اداره راهداری و حمل و نقل دبی مراجعه کنید.

فرابر یا فری در دبی

فرابر یا فری در دبی
فرابر یا فری در دبی

شاید در نگاه اول، تفاوت بین قایق‌های بزرگ و کشتی‌هایی که در آب‌های دبی حرکت می‌کنند را به راحتی تشخیص ندهید. فرابر یا فری در دبی یکی از بهترین روش‌های دسترسی به مناطق تاریخی شهر و سواحل آن است. مسیر حرکت فری در دبی به شش بخش تقسیم می‌شود و هزینه حمل و نقل در دبی با آن به صورت نقدی، کارت اعتباری و یا نول کارت قابل پرداخت است.

برای محاسبه هزینه حمل و نقل در دبی، باید توجه داشته باشید که قیمت استفاده از فری در دبی برحسب نوع مسیر و نوع فری، از ۲۵ تا ۷۵ درهم متغیر است؛ همچنین تمام افراد بالای ۵ سال مستلزم خرید بلیط فری هستند. باید به یاد داشت که هیچ‌یک از فری‌های دبی از کانال‌های شهر عبور و مرور نمی‌کنند و تنها وسیله نقلیه‌ای که در این بخش‌ها فعالیت دارد، اتوبوس دریایی است که در ادامه درباره آن به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

تاکسی دریایی در دبی

یکی از نکات اساسی که باید درباره حرکت و انتقال در دبی آگاه باشید، این است که در فصل‌های پربازدید این شهر، ممکن است با ترافیک‌های گاهاً پرسر و صدایی روبه‌رو شوید. این می‌تواند یک مشکل جدی در برنامه‌ریزی سفر باشد. تاکسی دریایی در دبی به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای فرار از ترافیک شناخته می‌شود. بنابراین، اگر قصد دارید به نقاطی مانند پالم جمیرا، دبی مارینا، کریک، کانال دبی و مناطق دیگری سفر کنید، تاکسی دریایی یک گزینه ایده‌آل خواهد بود. تمام ایستگاه‌های تاکسی دریایی در دبی از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر در دسترس هستند.

تاکسی دریایی در دبی و هزینه رفت و آمد در دبی
تاکسی دریایی در دبی و هزینه رفت و آمد در دبی

تاکسی دریایی دبی شامل ۴۴ ایستگاه است. ایستگاه‌های منطقه ۱ از دبی مارینا تا پالم جمیرا کشیده شده‌اند، در حالی‌که ایستگاه‌های منطقه ۲ بین دبی کریک و کانال دبی واقع شده‌اند. بنابراین، اگر می‌خواهید به بخش‌های قدیمی دبی بروید، باید از این خط استفاده کنید.

هر یک از تاکسی‌های دریایی دبی می‌توانند همزمان ۱۰ مسافر را جابه‌جا کنند. علاوه بر سیستم تهویه قوی، از امکاناتی مانند صندلی‌های راحت (با قابلیت تغییر زاویه ۴۵ درجه) و مانیتورها برخوردار هستند. قیمت بلیط تاکسی دریایی دبی و هزینه حمل و نقل در دبی با تاکسی دریایی، بستگی به تعداد ایستگاه‌ها و کلاس صندلی شما دارد. اما به طور متوسط برای هر ایستگاه با این وسیله نقلیه باید حدود ۲ درهم پرداخت کنید.

آشنایی با اتوبوس دریایی در دبی

اتوبوس دریایی در خطوط دریایی و حمل و نقل دبی
اتوبوس دریایی در خطوط دریایی و حمل و نقل دبی

اتوبوس‌های دریایی در دبی به قایق‌هایی اشاره دارند که هم در خشکی و هم در آب حرکت می‌کنند. در منطقه خاورمیانه به شکل مشابه دیگر دیده نشده اند. این وسیله‌های حمل و نقل عمومی در دبی از سیستم تهویه سرمایشی و اتوبوس‌های ویژه برای گردشگران بهره می‌برند. یکی از ویژگی‌های اصلی این اتوبوس‌های دریایی در دبی، هزینه ارزان آن‌هاست که معمولاً بین ۳ تا ۱۱ درهم است. این اتوبوس‌های دریایی به مسیر جزیره بلو واترز و سواحل مارینا دبی مرتبط هستند.

به طور کلی، برای رسیدن به هر اتوبوس دریایی در دبی باید معمولاً میان ۱۲ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید. این وسیله نقلیه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب فعال است. در روزهای تعطیل و جشن‌ها ممکن است تا ساعت ۱۲ شب هم خدمات خود را ارائه دهد.

سخن پایانی

در این مقاله، ما، گروه املاک دبی Amlakuae.com، در مورد مختلف وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی در شهر دبی و هزینه حمل و نقل در دبی صحبت کردیم. از جمله تاکسی، اتوبوس، تاکسی دریایی و اتوبوس دریایی. هر یک از این وسایل نقلیه مزایا و محدودیت‌های خود را دارند و بسته به نیاز و شرایط مسافران، انتخاب می‌شوند. به طور کلی، دبی به عنوان یک شهر بزرگ با ترکیب متنوعی از وسایل حمل و نقل، امکانات مناسبی را برای مسافران فراهم کرده است. این گونه بتوانند به راحتی از یک نقطه به نقطه دیگر در این شهر بی‌نهایت پر جنب و جوش حرکت کنند.

علاوه بر این، به بررسی حمل و نقل عمومی در دبی، هزینه‌ها و ویژگی‌های مختلف وسایل نقلیه پرداختیم. سیستم جامع حمل و نقل عمومی این شهر، امکان دسترسی آسان به اکثر نقاط را فراهم می‌کند؛ به خصوص از طریق مترو و اتوبوس.

ارسال دیدگاه